AUTORSKÝ DENÍK
Toto je článek, který jsem připravila pro https://blog.pointa.cz/. Týká se psaní mojí první neautobiografické knihy. Pokud vás zajímá, jak knížka vznikala, tak se pusťte do čtení :-)
Věděli jste, že když píšete knihu, že je ideální si k ní vést autorský deník?
Neznamená to, že najednou píšete knihy dvě. Ale začít psát knihu, která
má příběh, postavy, konflikty, zápletky a rozzuzlení, to už chce trochu
přípravu. A v přípravném období je autorský deník skvělý nástroj.
Na začátku je důležité si uvědomit, co chci vlastně psát. A když si
řeknete, že chcete psát o ...., tak málo kdo může rovnou začít psát. Dobrý
je ověřit si fakta pokud píšete na odbornější téma anebo si vyslechnout
pár lidských příběhů, které vás mohou inspirovat - to jsem udělala já.
Autorský deník je dobrý fígl jak nezapomenout fakta. Má pomoci autorovi,
aby si zaznamenával, co vše bude k tvorbě potřebovat. Je to souhrn
informací, které si nastřádáte dříve, než sepíšete téma samotné.
Poté, co jsem absolvovala osobní schůzky, kterých bylo celkem pět, tak
jsem měla celou řadu inspirací - byť už samotným povoláním zpovídaných
osob, nebo jejich osobními příběhy. Ovšem, ne každý prožitek a bolest se
dá jen tak naposlouchat. Autor často do vyprávění vkládá hodně sebe.
Tedy, to prožité. Pro mě bylo důležité naposlouchat hantýrku daných
profesí, aby bylo vyprávění věrohodné a čtenář zároveň mohl nakouknout
třeba do života letušky z jiného pohledu, než jak je zná, když jezdí s
vozíkem a nabízejí beverage.
Největší výhra je prostě poslouchat
příběhy lidí. Nejenom cíleně, že si s nimi dáte kávu, ale například v
hospodě, restauraci, při cestě v dopravních prostředcích, v kanceláři,
aniž by o tom někdo věděl. Některé věty či dialogy se vám zalíbí
natolik, že je do příběhu prostě zakomponujete.
Když jsem si
sepsala na úvod všechny svoje poznámky a ujasnila jsem si, jaký žánr
chci psát, o čem chci psát, co chci příběhem říci, pro koho kniha je,
kde bude vyprávění situováno a jaká je premisa příběhu, tak jsem si
nakreslila vztahovou mapu. Vzala jsem obrovský papír, který jsem si
nalepila na zeď. Doprostřed jsem si napsala jméno hlavní postavy, její
věk, povolání a kolem ní jsem začala rozkreslovat další postavy, které
jí do života vstoupí. Během chvíle jsem znala všechny souvislosti a
propojení mezi postavami. Úmyslně jsem nechtěla žádné složitosti,
protože si myslím, že je fér, když se v tom čtenář neztratí, ale když
čte příběh, který ho prostě baví. Rozsah materiálu, který jsem měla pro
knížku připravenou mi odhadem pro příběh mohl bohatě stačit. Ještě jsem
nevěděla, jak příběh postavím a jak vlastně začnu. Což mě trochu
znervózňovalo. Ale jednou ráno 4.července 2018 jsem se probudila docela
brzo. Otevřela jsem počítač a prostě jsem začala psát. Zavedla jsem
hlavní postavu na půdu jejich rodičů a začala rozepisovat vyprávění. Už v
první kapitole jsem naťukla další postavy.
Když jsem zrovna neměla
myšlenku pro knihu, tak jsem si do autorského deníku napsala svoje
aktuální myšlenky. I to může být důležitý. Někdy může vaše aktuální
nálada ovlivnit chování postav. Z poznámek deníku pak můžete zpětně
zjistit proč. Protože jste měli prostě náročný den a s někým jste se
pohádali a najednou postava, která byla vždycky milá se najednou chová
tak, že to do příběhu nesedí.
Dobré je nosit si všude notýsek. Ano a
tak jsem si zavedla speciální sešit jako Hujer, do kterého jsem
naškrábala každou myšlenku, která mi zrovna přišla do hlavy. A ten sešit
byl moje bible. Téměř všechny nápady z něj jsem zužitkovala. Vypsala
jsem si do něj třeba různé varianty - má postava utéct, pohádat se, nebo
to překousnout? Okolnosti, které z vyprávění vyjdou, na sebe musí
navazovat.
Po měsíci mám knížku téměř dopsanou. Což je takřka
šílenství, ale pro šílence jako já vlastně žádné překvapení. Čeká mě
poslední kapitola, ve které vyprávění uzavřu. Ta bude nejnáročnější.
Proto jsem se dneska vrátila k autorskému deníku pro zpětnou kontrolu.
A budu si to v průběhu týdne muset celé přečíst, abych mohla eliminovat
případné chyby nebo nesrovnalosti. To vše tam může prostě být.
Autorský deník má známku punku v tom, že do něj můžete psát, jak vás
napadne. Dělat si nebo nedělat podsložky, kašlat na gramatiku,
stylistiku. Jsou to prostě jen poznámky. Někteří autoři mají autorský
deník 2-3x silnější než knihu samotnou, což mě zaráží, protože můj
případ to není. Moje poznámky jsou extra punk, protože něco je v
autorském deníku, něco v sešitu, který je už celý popsaný a od každého
skutečného člověka, který mi poskytl svůj osobní příběh, mám poznámky
minimálně na 5 stran. I kdybych to poskládala, tak to nepřesáhne rozsah
135 stran, což je aktuální bilance, kterou se mi doposud podařilo
sepsat.
Nejtěžší pro mě asi bylo to, že skutečné příběhy, které
jsem si vyslechla, jsem mezi postavy různě rozdělila a snažila jsem si
pořád udržet v hlavě, kdo je původním nositelem příběhu. Nakonec se mi
podařilo promíchat profese i příběhy tak, že jsem se v tom neztratila,
ale permanentně mě provázel tik v oku.
Tohle bude mojí první
neautobiografická knížka. Pořád jsem se bála, že začnu psát zase
autobiografii. Ale zjistila jsem, že každá knížka asi tak trochu
autobiografická je, zejména když zvolíte téma, se kterým se řada lidí
ztotožní, protože je prostě ze života. Ale z vyprávění nikdy nepoznáte,
co je tam odžitého a procítěného za mě. A to se mi na tom právě líbí.
Psaní mě neuvěřitelně baví a každou kapitolu jsem si užívala. Stačily mi
vždy jen základní body a veškeré dialogy jsem pak už psala z patra.
Byla jsem mile překvapená, jak dobře mi to šlo. Nebo lépe řečeno, měla
jsem po celou dobu psaní dobrý pocit, žádný stres. A to je asi dobré
znamení. Protože když se u toho nenervujete, nestresujete a nenadáváte
tak s největší pravděpodobností děláte právě to, co vás opravdu baví. A i
ten tik zmizel, protože postavy jsou už na papíře. Teď zbývá už jen vše
doladit do závěrečné podoby a pak autorský deník zničit. Ono by se taky
mohlo stát, že to po vaší smrti někdo omylem vydá. A to vážně nechcete.
